رویکرد معنادار امام خمینی در قبال دولت اخلاقی، نوسازی و تحول در انسان است که باید تربیت و تزکیه شود. از نظر وی «مهم تربیت است. علم تنها فایده ندارد، علم تنها مضر است.» از این‌رو، از حوزویان و دانشگاهیان می‌خواهد که انسان متعهد تربیت کنند و تخصص و تعهد را با هم درآمیزند.

شهید بهشتی تأکید دارند که اسلام یک نظام وسیع است و شناختن هر جزء از یک نظام وقتی ممکن است که نخست بر دیدگاه کلی آن نظام و «جهان بینی» آن آگاه باشیم و برای شناخت این جزء دست به کار تحقیق شویم و در این تحقیق به مناسبات این جز با اجزای دیگر این نظام و با کل نظام از هر جهت توجه کنیم.

درک مفاهیمی چون اومانیسم و پلورالیسم در زمینه های فرهنگی مختلفی چون جامعه ی ایرانی و غربی تفاوت هایی خواهد داشت. نیازی که تمدّن غربی برای بازتولید خود بر بقایای فکری و فلسفی روم و یونان باستان داشت با آنچه در ایران بر مبانی فلسفی ایران باستان و یا دین اسلام برساخته شده است اختلافی مبنایی دارد.

در این نوشتار می‌کوشیم با محور قرار دادن مفهوم جهاد ابتدایی، پاسخ این پرسش را بیابیم که فقه شیعه اصالت را با صلح می‌داند یا جنگ؟

در تاریخچه‌ی مجالس قانون‌گذاری در ایران، گاه شاهد بیان دیدگاه‌هایی از تریبون نمایندگی مجلس بوده‌ایم که مسئله‌ساز شده است؛ چرا که از یک طرف نماینده‌ی مذکور، با استناد به مصونیت پارلمانی، در مقام دفاع از سخنان خود بر می‌آید، در مقابل منتقدین، آن را از مصادیق توهین عنوان می‌کنند. به راستی، حدود و ثغور مصونیت پارلمانی چیست؟

آرشیو

روز : ماه : سال :