در زمانه‌‌ی ما، اصلاح‌‌طلبان سکولار در دهه‌‌های هفتاد و هشتاد، دو فتنه‌‌ی اجتماعی پیچیده را بر نظام اسلامی تحمیل کردند: فتنه‌‌ی سال 78 و فتنه‌‌ی سال 88. بر اساس نگرشی از نهج‌البلاغه، به روشنی می‌توان ماهیت و علل شکل‌‌گیری این دو فتنه را تحلیل نمود.

رویکرد معنادار امام خمینی در قبال دولت اخلاقی، نوسازی و تحول در انسان است که باید تربیت و تزکیه شود. از نظر وی «مهم تربیت است. علم تنها فایده ندارد، علم تنها مضر است.» از این‌رو، از حوزویان و دانشگاهیان می‌خواهد که انسان متعهد تربیت کنند و تخصص و تعهد را با هم درآمیزند.

در این نوشتار می‌کوشیم با محور قرار دادن مفهوم جهاد ابتدایی، پاسخ این پرسش را بیابیم که فقه شیعه اصالت را با صلح می‌داند یا جنگ؟

شهید بهشتی تأکید دارند که اسلام یک نظام وسیع است و شناختن هر جزء از یک نظام وقتی ممکن است که نخست بر دیدگاه کلی آن نظام و «جهان بینی» آن آگاه باشیم و برای شناخت این جزء دست به کار تحقیق شویم و در این تحقیق به مناسبات این جز با اجزای دیگر این نظام و با کل نظام از هر جهت توجه کنیم.

درک مفاهیمی چون اومانیسم و پلورالیسم در زمینه های فرهنگی مختلفی چون جامعه ی ایرانی و غربی تفاوت هایی خواهد داشت. نیازی که تمدّن غربی برای بازتولید خود بر بقایای فکری و فلسفی روم و یونان باستان داشت با آنچه در ایران بر مبانی فلسفی ایران باستان و یا دین اسلام برساخته شده است اختلافی مبنایی دارد.

آرشیو

روز : ماه : سال :